Protanin historia


Pelastusliivi, josta tuli alan legenda

Ei ole sattumaa, että Protan valittiin yhteistyökumppaniksi kattojen toimittamiseen yhdelle maailman innovatiivisimmista yrityksistä, Amazon.comille. Innovaatio on nimittäin ollut koko Protanin tarinan tunnussana. 

1939: Kyllästetyt pelastusliivit

 Kaikki alkoi vuonna 1939 kekseliäästä laivameklarista nimeltä Haakon Kierulf. Hän perusti Tønnevesten AS -yrityksen, joka valmisti pelastusliivejä, jotka oli kyllästetty kermamaisella lateksikumilla. Yrityksen 10 työntekijää valmisti jopa 40-50 pelastusliiviä päivässä. 

1941: Kyllästetyt pimennysverhot

 Mutta kun sota syttyi ja saksalaiset sota-alukset halusivat käyttää pienen Drammenilaisen yrityksen valmistamia pelastusliivejä, Kierulf lopetti tuotannon. Hän hautoi uuden liikeidean: Sen sijaan yritys alkoi valmistaa kyllästettyjä pimennysverhoja. Tønnevesten muutti nimensä A/S Spesialimpregneringiksi, ja yritys alkoi kyllästää sekä kangasta että paperia. Mutta sitten tuli seuraava haaste: Lateksikumista tuli sodan aikana niukasti saatavilla oleva raaka-aine.

1942: Impregnointi merilevällä 

Yritys teki monia kokeita löytääkseen kumille korvaavan aineen. Ratkaisu löytyi merestä. Merilevässä ja muissa levissä esiintyvästä algiinihaposta tuli lähtökohta yrityksen historian seuraavalle luvulle, kun havaittiin, että leväliuosta voitaisiin käyttää kyllästämiseen.

Yrityksestä tuli sittemmin yksi maailman suurimmista algiinihapon tuottajista, jota on myös saippuassa, hammastahnassa ja pektiinissä.

Vuonna 1942 algiinihappoliiketoiminta siirrettiin uudelle yritykselle, nimeltään Protan. Pro (products) tarkoitti tuotteita ja tan muodostui norjalaisen levää tarkoittavan sanan tang alkukirjaimista. 

1948: Kumiset ilmanvaihtokanavat 

Protanin tuotteista tuli pian menestys. Norsk Hydro, yksi Norjan vaikutusvaltaisimmista teollisuusyrityksistä, tuli mukaan omistajaksi, ja tämä antoi Protanin innovaattoreille sysäyksen kehittää uusi liikeidea kestäviä ilmanvaihtotuotteita varten. Pian tämän jälkeen lanseerattiin ilmanvaihtokanava Ventiflex. Tuote oli huomattavasti parempi kuin sen ajan ilmanvaihtokanavat, ja siitä tuli nopeasti kansainvälinen menestys. 

1952: Muoviset lattiapäällysteet 

Lattianpäällysteet olivat Protanin päätuotteita vuosina 1952-1981. Protanin lattianpäällysteet olivat suosittuja, koska ne olivat erittäin kestäviä.  Tämän tuotteen myyntikatteet olivat kuitenkin pieniä, mikä puolestaan johti uuden innovaatioprosessin käynnistämiseen 1960-luvun lopulla, uusien liiketoiminta-alueiden löytämiseksi.  

1970: Muoviset kattokalvot 

Näin syntyi seuraava idea: muoviset kattokermit. Protan teki yhteistyötä sveitsiläisen yrityksen, Sarna Kunststoff AG:n kanssa, saadakseen lisenssin heidän Sarnafil-tuotteensa valmistamiseen. Tämän 23 vuotta kestäneen kumppanuuden ansiosta, Protan nousi maailmankartalle vesikatteiden toimittajana. 

1980: PVC-kattokalvot 

1980-luvulla PVC-kermit yleistyivät, ja Protan alkoi keskittyä voimakkaasti niihin. Seuraavan vuosikymmenen aikana Protan kehitti valikoiman kattojärjestelmiä ja -tuotteita näkyville ja peitettäville katoille, sekä viherkatoille. Protan saavutti Pohjois-Euroopassa vahvan aseman johtavana vesikattotuotteita valmistavana yrityksenä.  

1990-2014: Uusien liiketoiminta-alueiden kasvu  

Protan jatkoi uusien tuotteiden innovointia useammilla PVC-pohjaisilla liiketoiminta-alueilla. Yksi sen viime vuosien painopistealueista on ollut tekniset tekstiilit. Yhtiö on kehittänyt yhteistyössä öljy- ja vesiviljelyteollisuuden suurten toimijoiden kanssa erikoistuotteita, jotka vastaavat niiden erityistarpeisiin. Ventiflexistä on tullut kansainvälinen markkinajohtaja ilmanvaihtojärjestelmien alalla. 2000-luvulta lähtien Protan on myös kehittänyt maailman johtavia laadukkaita kermejä märkätilojen ja radonsuojauksen aloille. Protan on laajentunut maantieteellisesti lähes 20 markkina-alueelle.

Nykyään Protan on Pohjois-Euroopan suurin termoplastisten (kestomuovisten) kattokermien (PVC) valmistaja. Lisäksi yritys valmistaa erityyppisiä PVC-pinnoitettuja tekstiilejä lukuisiin eri käyttötarkoituksiin.

Hyvät ideat ja investoinnit innovaatioihin ovat olleet avain menestykseen: yritys, joka aloitti toimintansa pelastusliivien valmistamisella, on nyt maailman johtava kermiteknologia konserni!